۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

تاریخ گواه است که امام حسین رضی الله عنه در مقابل جاه طلبان، تن به ذلت نداد

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های جمعه این هفته با تفسیر آیاتی از سوره بقره به بیان معنا و فضیلت صبر و اقسام آن پرداخت و گفت: دنیا محل آزمایش و امتحان بشر است و خداوند بشر را در میان خیر و شر، خوبی و بدی خلق کرده است و با انجام اوامر و اجتناب از نواهی او را مورد امتحان قرار می دهد، و هر کس در این مدت زندگی بتواند از این امتحان سربلند بیرون شود در آخرت به عیش حقیقی و نعمت های بزرگ بهشتی دست خواهد یافت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان صبر را به سه قسم تقسیم کرده و افزود: نوع اول، صبر در مقابل نفس و شیطان و وساوس نفسانی و حیله های شیطانی است. در این باره باید از پیروی شهوت و هوای نفس دوری کرد و به نماز و عبادت روی آورد.
دومین نوع، صبر درمقابل معصیت و گناه است. گناهان در جلوی انسان خودنمایی می کنند که انسان باید صبر کرده و از مرتکب شدن به آنها پرهیز و اجتناب نماید.
نوع سوم، صبر در مقابل آفات و مصائب است. این آفات و ضایعات ممکن است مالی باشد یا جانی، در هر صورت وظیفه انسان مسلمان صبر و بردباری است. هر انسانی به اندازه قوت ایمانش در مقابل مشکلات و مصایب صبر پیشه می کند. حضرت ابراهیم علیه السلام در مقابل تمامی آزمایشات الهی صبر کرد. حضرت نوح علیه السلام در مقابل مسخره های قومش صبر کرد، حضرت موسی علیه السلام در مقابل فرعون ستمگر شکیبایی نمود، حضرت لوط و بقیه پیامبران در راه خدا صبر و استقامت کردند، و رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز در آزمایش های متعدد موفق به استقامت و صبر شد. در مکه مکرمه، در راه هجرت، در مدینه منوره هنگامی که در محاصره دشمن قرار گرفتند ایشان در مقابل همه این امتحانات صبر پیشه کرده و فرمودند: «اللهم لاعیش الا عیش الآخرة – فاغفر الانصار و المهاجرة».
خطیب جمعه مسجد مکی در ادامه بیان آزمایشات رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: وجب به وجب مدینه نشانه استقامت آنحضرت صلی الله علیه وسلم و مهاجرین و انصار در راه خداست. حضرت حسین رضی الله عنه نیز صبر و استقمامت کرد و صحرای کربلا به استقامت و پایمردی امام حسین رضی الله عنه گواهی می دهد و به ظلم مسلمان نماهای ظالم شهادت می دهد، و تاریخ گواه است که امام حسین رضی الله عنه در مقابل جاه طلبان ظالم تن به ذلت و خواری نداد و صحنه را ترک نکرد و تسلیم انسان های ناشایسته و ناباب نشد بلکه شهادت در راه آزادی را ترجیح داد، ایشان الگوی همه ماست. همه فرق اسلامی امام حسین را الگو می دانند و اهل سنت و الجماعت بالاتفاق عملکرد آنحضرت رضی الله عنه را برهان و دلیل برای راه آیندگان می دانند و تقوا، نماز، روزه و اخلاق نیکوی ایشان نمونه و الگوست. او فرزند حضرت علی و زهرا و فرزند رسول خدا صلی الله علیه وسلم بود. هر حدیث صحیح و معتبری که سندش به ایشان برسد عمل کردن بر آن برای اهل سنت باعث افتخار است. اهل سنت همه اهل بیت و صحابه و مهاجرین و انصار را الگوی خود می دانند. همه آنان فرزندان رسول خدا و شاگردان و تربیت یافتگان ایشان بودند و درمسیر مقبول رسول الله صلی الله علیه وسلم حرکت کردند و با همدیگر اختلاف نداشته مگر در موارد جزئی و سلیقه ای که برای تمام افراد بشر ناگزیر است، اما آنان در مقابل کافران متحد بودند و در راه خدا و دعوت اسلام و جهاد و جان فدایی تا آخرین لحظه زندگی استقامت کرده و ایستادند. این درس استقامت و صبر از آنان به ما رسیده است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: قرآن به ما دستور داده است که هنگام مصایب و بلاها و مشکلات صبر کنید و به وسیله صبر و نماز از خداوند کمک بخواهید و به راستی که نماز بزرگترین شعبه صبر است.
رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز در وقت مشکلات و مسایل مهم به نماز متوسل می شد و صحابه رضی الله عنهم نیز در چنین مواقعی به نماز و صبر روی می آوردند. قرآن کریم نیز به همین امر توصیه نموده و فرموده است: «یا ایهاالذین آمنو استعینوا بالصبر و الصلاة» و حقیقتاً صبر و نماز ما را به الله می رساند. در حدیث آمده است که به هیچ کسی به اندازه صبر، عطایی داده نشده است.
خداوند امت های مصیبت زده را یادآور می شود و سپس می فرماید: «إن فی ذلک لآیات لکل صبار شکور» امت های گذشته با بی صبری و ناشکری به این عذاب ها گرفتار شدند و این درس عبرتی است برای صابران و شاکران. خداوند به صابران بشارت و مژده می دهد و از یک جمله آنان اظهار رضایت می فرماید که در هنگام مصیبت و بلا می گویند «إنا لله و انا الیه راجعون». این بهترین کلمه ای است که صبر می آورد و آرامش و تسکین می دهد و در وقت مصیبت باید این جمله را به زبان آورد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان شهادت حضرت حسین رضی الله عنه را حادثه تاریخی و بزرگ و مصیبتی جانگذاز و تکان دهنده عنوان کرد و درباره شناعت عمل قدرت طلبان یزیدی گفت: واقعا تکان دهنده است که به خاطر پست و مقام وحکومت و قدرت چنین خونهای پاک و مطهری به زمین ریخته شود و برای برداشتن موانع از سر راه قدرت و رسیدن به منافع چند روزه دنیا لخت جگر آنحضرت صلی الله علیه وسلم را به شهادت برسانند- هرگز مباد چنین مقام و منصبی و هرگز مباد چنین منافع و مصالحی که باعث ارتکاب چنین جنایتی هولناک و تاریخی شود.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: اکنون آنچه مهم است راه امام حسین، سیرت ایشان، کردار، رفتار، شب بیداری، تلاوت، ذکر، مقاومت در راه الله، تحمل شداید و سختی ها در این راه است. این سیرت امام حسین رضی الله عنه و بقیه است که باید مورد اتباع قرار گیرد. الله تعالی ما را از پیروان راستین امام حسین رضی الله و بقیه اهل بیت بگرداند و ما را با امام حسین، امام حسن، علی، ابوبکر، عمر و عثمان رضوان الله علیهم اجمعین که مطمئنیم همگی در کنار هم در بهشت اند محشور بگرداند.
خطیب جمعه مسجد مکی اضافه کرد: این اشتباه بزرگی است که عده ای گمان می کنند ما نسبت به ایشان بی تفاوتیم. هرگز این طور نیست. مطمئناً اگر ما در آن زمان می بودیم حتما در کنار حضرت حسین می ایستادیم و جان خود را فدا می کردیم. اما آنها امتی بودند که گذشتند «تلک امة قد خلت لها ما کسبت و لکم ما کسبتم» و اعمالشان برایشان نوشته شده و به پاداش اعمال زیبای خویش رسیدند و ما هرگز با اعمال امام حسین به بهشت نمی رویم. ما با اعمال خودمان به بهشت خواهیم رفت و باید از اعمال و اخلاق و رفتار آنان پیروی کنیم، و هر چه بگوییم و ادعا کنیم ولی عملی مطابق اعمال آنان نداشته باشیم هیچ سودی نخواهد داشت.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: اگر ما لباس سیاه نمی پوشیم به خاطر این است که این چیز در فقه ما نیست. در میان فرق اسلامی تفاوت هایی وجود دارد همان طور که اشتراکات بسیار داریم تفاوتها و اختلافاتی نیز داریم. ما سالگرد و چهلم نداریم. سوگواری در فقه اهل سنت فقط 3 روز است و هیچ زنی حق ندارد بیش از 3 روز سوگواری کند مگر برای شوهرش که 4 ماه و ده روز است آنهم به معنای ترک زینت و آرایش و ترک لباس های فاخر و زیباست.
مولانا عبدالحمید حاضرین را به روزه تاسوعا و عاشورا تشویق کرد و گفت: روزه گرفتن این روز بعد از ماه رمضان با فضیلت ترین روزه است و این روزه درامتهای گذشته نیز بوده است و برای جلوگیری از تشابه به یهود ونصاری باید علاوه بر عاشورا یک روز دیگر قبل یا بعد از آن روزه بگیریم.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنانش به درگذشت آیت الله منتظری اشاره کرد و ضمن تسلیت این حادثه به جامعه ایرانی افزود: مرحوم آیت الله منتظری از مراجع بزرگ اهل تشیع بودند و با وفات ایشان جامعه شیعه و سنی تحت تاثیر قرار گرفتند. ایشان از لحاظ فقهی پایه بلندی داشت و وفاتش ضایعه ای برای حوزه های علمیه وعلما است. آیت الله منتظری در رژیم گذشته طی مبارزات انقلابی اش زندان و سختی بسیاری تحمل کرد و بر همه ما حق دارند تا برایش دعای مغفرت نماییم.

هیچ نظری موجود نیست: