۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

همایش بین‌المللی امام اعظم در «دوشنبه» برگزار می‌شود


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، همایش بین‌المللی علمی جایگاه امام ابوحنیفه در فرهنگ اسلامی با حضور نزدیك به 500 میهمان از 46 كشور جهان، 13 و 14 مهر در دوشنبه پایتخت تاجیكستان برگزار می‌شود.
این همایش به ابتكار دولت تاجیكستان و فرهنگستان علوم در چارچوب برنامه گرامیداشت یك هزار و سیصد و دهمین سالگرد امام ابوحنیفه نعمان ابن ثابت ملقب به «امام اعظم» تشكیل خواهد شد.
مسئول امور فرهنگ ریاست‌جمهوری تاجیكستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، این همایش را جزو مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های دولت برای بزرگداشت سال امام اعظم دانست.
«عبدالرحیم خالق اف» گفت: طبق برنامه گرامیداشتِ این شخصیت تاریخی كه با دستور امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیكستان انجام می‌شود، در طول سال 2009 تدابیر علمی و فرهنگی زیادی در موسسات علمی و آموزشی داخل كشور و نمایندگی‌های تاجیكستان در خارج تشكیل شد.
وی افزود: هدف از گرامیداشت این چهره عالَم اسلام، توسعه ارزش‌های اسلامی، افزایش میل، رغبت و توجه جامعه به ارزش‌های دینی و سنت‌های مذهبِ امام اعظم است.
به گفته وی، شناخت تاجیكستان در عالم اسلام به عنوان یك كشور دارای جمعیت مسلمان و ارج‌گذاری به كلیه مذاهب موجود در اسلام، تهیه راهكارهای مناسب فعالیت برای روحانیون و اهل تحقیق كشور، از دیگر اهداف همایش و گرامیداشتِ سالگرد امام ابوحنیفه است.
وی اضافه كرد: دانشمندان و اسلام‌شناسان از كشورهای آسیایی، اروپایی، آمریكایی و جامعه كشورهای مستقل همسود، برای شركت به این همایش دعوت شده و بیش از 50 مقاله و گزارش علمی در جلسات دو روزه ارائه خواهند كرد.
وی همچنین تاكید كرد: رئیس جمهوری تاجیكستان نیز در این همایش گزارش مبسوطی را در موضوع تحمل‌پذیری در مذهب امام اعظم و وضع دین در تاجیكستان ارائه می‌كند.
یك سال قبل، امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیكستان زمانی كه به مناسبت بزرگداشت هفدهمین سالگرد استقلال این كشور سخنرانی می‌كرد؛ با تاكید بر ضرورت وحدت مذهبی و با هدف جلوگیری از گسترش گرایش جوانان به فرقه‌های مختلف سال 2009 را سال بزرگداشت امام ابوحنیفه اعلام كرد.
وی هدف از گرامیداشت امام ابوحنیفه را شناخت مجدد این شخصیت برجسته اسلام، عامل خودآگاهی ملی و رشد اندیشه ملی در كشورش دانست.
كارشناسان، پیشنهاد رئیس جمهوری تاجیكستان در مورد تجلیل سال امام ابوحنیفه و تصویب قانون جدید آزادی اعتقاد و اتحادیه‌های اجتماعی از سوی مجلس كه مذهب حنفی را به عنوان مذهب رسمی اعلام كرده است از اقدامات جسورانه در زمینه تقویت ثبات مذهبی ارزیابی می‌كنند.
دولت تاجیكستان با بزرگداشت سال امام ابوحنیفه از جمله برگزاری این همایش علمی بین‌المللی در دوشنبه می‌خواهد جایگاه مذهبی‌اش را در جامعه كشورهای آسیای مركزی تقویت كند و با این اقدام از گرایش جوانان فارغ‌التحصیل مراكز آموزشی خارجی به گروه‌های افراطی جلوگیری نماید.
«سید نورالدین شهاب‌الدین اف»، یك محقق آثار عربی پژوهشگاه شرق‌شناسی و نسخ خطی آكادمی علوم تاجیكستان در گفت‌وگو با فارس، گرامیداشتِ سال ابوحنیفه و برگزاری همایش بین المللی با شركت پژوهشگرانی از مراكز اسلام‌شناسی كشورهای آسیایی و اروپایی را گام مهمی برای شناخت مجدد امام ابوحنیفه و ترویج فرهنگ علمی اسلام دانست.
وی گفت: فرقه‌های نوظهور با ایجاد زمینه‌های اختلاف در جامعه مذهبی تاجیكستان قصد رسیدن به اهداف سیاسی خود را دارند، در حالی كه قرآن كریم و تمام آثار اسلامی تامین ثبات و همزیستی صلح‌آمیز را ترویج می‌كنند.
شهاب‌الدین اف بر این نظر است كه اقدام رئیس جمهوری تاجیكستان مبنی بر برگزاری تدابیر علمی و فرهنگی در زمینه شناخت شخصیت و آثار امام ابوحنیفه نه فقط برای این كشور ضروری است، بلكه برای جامعه مسلمانانِ سایر كشورهای آسیای مركزی نیز كه با تهدید توسعه فعالیت فرقه‌های مختلف تندرو مذهبی روبه‌رو هستند، مهم خواهد بود.
به اعتقاد وی بر پایه پیشنهادها و نظراتی كه در همایش دوشنبه مطرح می‌شود، می‌توان طرح‌ها و برنامه‌های آموزش علوم اسلامی را به طور كامل تهیه و تدوین كرد.
دولت تاجیكستان با آغاز سال 2009 آموزش معرفت اسلام را در برنامه تدریس مدارس عادی نیز گنجانده است.
برگزاری این همایش بین‌المللی مشخص خواهد كرد كه دولت تاجیكستان برای رسیدن به اهداف خود در اجرای ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی در جامعه‌ای كه قانون اساسی آن جامعه تاجیكستان را مبتنی بر نظامی دموكراسی، دنیوی، حقوقی و اجتماعی اعلام كرده است تا چه حد به وعده و اعلامیه‌هایش صادق و صمیمی است.

هیچ نظری موجود نیست: