مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دوم خطبه های جمعه با رد اتهام برخی افراد تندرو که جهت فشار بیشتر بر اهل سنت از واژه وهابیت استفاده می کنند خاطر نشان کرد: اهل سنت ایران همگی پیرو مذاهب اربعه اهل سنت هستند و اکثراً حنفی یا شافعی اند و از مذاهب دیگر( حنبلی و مالکی) در ایران بسیار اندک به چشم می خورد و مردم اهل سنت در جای جای ایران اسلامی زندگی می کنند؛ غیر از استانهای مرزی در شهرها و استانهای دیگر نیز به منظور کسب و کار یا خدمت سربازی و خدمت در مراکز نظامی و انتظامی و... زندگی می کنند و همه اهل سنت اند، وهابی نیستند، وهابیها در طرز تفکر وتعامل با بقیه فرق و مذاهب متفاوتند، وهابیت با ما فرق می کند و آن تعابیر تندی که آنان در برخورد با بقیه دارند ما نداریم.
ما به صراحت اعلام می کنیم و به مسئولین محترم نظام و روحانیت حوزه های علمیه قم خاطرنشان می کنیم که فکر وهابیت در سر ما نیست، همه ما حنفی یا شافعی هستیم و مارک وهابیت هرگز به ما نمی چسبد و هیچ تناسبی با طرز اندیشه و تفکر ما ندارد.
گاهی بعضی افراطیون هستند که ممکن است حکومت هم بر سر آنها کنترلی نداشته باشد که در سایتها و رسانه ها اظهار نظرهایی می کنند، آنان می گویند: "فلان جا خطر وهابیت است". متاسفانه در کشور ما برای تخریب یک شخص یا یک گروه، وهابیت بهترین مارک و سوژه قرار گرفته است. حتی این مارک را به مدرسه تخریب شده عظیم آباد زابل هم زدند در حالی که هیچ نوع اثری از وهابیت در این مدرسه نبود و بنده خدا را شاهد می گیرم که فعالیت آنان هرگز در راستای وهابیت نبوده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: نه مارک وهابیت به ما می چسبد و نه مارک ضد انقلاب و تفرقه افکن، مسیر اهل سنت مسیر اخوت و برادری است و علمای اهل سنت و دانشگاهیان و توده مردم همه دارای فکر اخوت اسلامی در کل کشور و در تمام کشورهای جهان هستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: در طول سی سال که از عمر انقلاب می گذرد، اهل سنت دولت را حمایت کرده است؛ در راهپیمایی ها و انتخابات شرکت فعال داشته و تحت تاثیر دشمنان و تبلیغات بیگانگان قرار نگرفته است. خیلی ها تحریک می کنند که انتخابات تحریم شود و مشکلات ایجاد گردد، اما اهل سنت تا به حال مسیر درست را انتخاب کرده است.
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: آنچه در طول این سی سال مورد بی توجهی و تبعیض قرار گرفته که در حقیقت حق قانونی ما بوده است و در مورد ما اجرا نشده است، حق استخدام در پستها و مناصب دولتی بوده است، اما ما تحمل کردیم تا مبادا دشمنان اسلام سوء استفاده کنند.
اما مساله ای که بسیار حائز اهمیت و قابل یادآوری است مساله حرمت علما و روحانیون است. این یک مطلب واضح و روشنی است که روحانیت و علمای دینی در اعماق ریشه دلهای مردم جای دارند و هرگز امکان ندارد کسی مذهب، مدارس و علما را از مردم جدا کند. همه بدانند که حرمت علما حرمت دین و مذهب است و حکومتی که حرمت علما را رعایت نکرده است نتوانسته حرمت دین را رعایت نماید.
مولانا عبدالحمید به روند جدید احضار متعدد علما به دادگاه ویژه روحانیات مشهد اشاره کرد و آن را خطری برای آینده اخوت و برادری و امنیت منطقه دانست و گفت: این روند با شأن نظام جمهوری اسلامی و شأن علمای دلسوز مناسب به نظر نمی رسد. ما از مسئولین نظام و مسئولین محترم استان و کشور تقاضا داریم که از این مسایل جلوگیری کنند. مدارس اهل سنت و امور مذهبی باید استقلال داشته باشند و تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی هست باید این استقلال حفظ شود، ما حاضر نیستیم برای یک لحظه تحمل کنیم که استقلال حوزها و امور مذهبی از دست برود. دولت باید از دور نظارت کند و نباید داخل بیاید، و ما نیز به خود و کشورهای دیگر اجازه نمی دهیم که در مذهب شیعه دخالتی صورت گیرد. نباید بخش مذهبی دولتی شود، این بخش باید مستقل باشد. ما انتقاد پذیریم و نیز دیگران را انتقاد می کنیم، البته انتقادهای سازنده و حیاتی، و هرگز حاضر نیستیم و اجازه نمی دهیم کسی نظام یا دولت و یا مقامات قضایی را تخریب کند.
مولانا عبدالحمید خطیب جمعه مسجد مکی دادگاه ویژه روحانیت را مرکزی برای احترام ویژه به مقام روحانیت دانست و ابراز داشت: دادگاه ویژه روحانیت حرمت دارد و تا زمانی این حرمت نگه داشته می شود که این داگاه حرمت علما را حفظ نماید، زیرا این دادگاه برای همین منظور در زمان حضرت امام تاسیس شده است. بنده در همان مجلس حضور داشتم که تقاضای تاسیس و راه اندازی دادگاه ویژه روحانیت از محضر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و با حضور آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، آیت الله منتظری، آیت الله ملکوتی، آیت الله طاهری، آیت الله عبادی امام جمعه زاهدان، امام جمعه قم، آیت الله شیرازی امام جمعه مشهد، و ائمه جمعه مراکز استانها به تصویب رسید که به خاطر حفظ حرمت علما این دادگاه راه اندازی شود. انتظار ما از مسئولین همین است و گرنه دشمنان نظام جمهوری اسلامی و مخالفان و تفرقه افکنان خوشحال شده و سوء استفاده خواهند کرد.
لذا امیدواریم درباره این مسایل فکر شود. ما پایبند قانون هستیم و معتقدیم باید مسایل و حقوقمان را از طریق قانونی پیگیری کنیم، البته به شرط اینکه قانون برای همه به صورت یکسان اجرا شود، همان قانونی که برای مدارس زاهدان و شهرهای اهل سنت است همان قانون برای قم، اصفهان، گرگان و... نیز اجرا شود. این طور نباشد که کسی که دارای قدرت است آزاد باشد و آن که قدرت ندارد و صدایش به جایی نمی رسد باید به این قانون تن دهد و نباید این قانون اهرمی باشد که بر سر او کوفته شود. ما ذره ای از قانون بالاتر حرف نمی زنیم و فقط در پی حق قانونی خود هستیم.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: به صراحت می گویم که ما ایرانی هستیم و برای کشورمان کشته داده ایم چه در جبهه های غرب و جنوب غربی در هشت سال دفاع مقدس و چه در مقابل تجاوزات انگلیسیها، بهترین افراد ما در مقابل انگلیس کشته شده اند، قبرستانهای ما از دلیرمردانی که در این راه کشته شده اند پر است، ما مهاجر نیستیم، ما ایرانی الاصل هستیم و در ایران حق قانونی مان را پیگیری می کنیم و می گوییم که اگر ما را مورد تبعیض قرار می دهید حداقل انتظار داریم حرف ما را گوش کنید.
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در قسمت اول خطبه های جمعه فرمود: خداوند متعال انسان را خلق کرده است تا او را آزمایش کند و این آزمایشها در اعتقاد، عمل و بقیه مسایل زندگی پیش می آید. انسان تنها با ادای نماز امتحان نمی شود بلکه در تمام حالات زندگی در حال آزمایش است؛ ماه رمضان گذشت و ما با روزه گرفتن این ماه و تحمل گرسنگی و تشنگی آزمایش شدیم، حج در پیش است و آنانی که توانایی دارند در حال آزمایش اند که آیا با مال و جان در راه الله حرکت می کنند یا نه؟ و گاهی با سختیها و مشکلات آزمایش می شویم همانطور که امتهای گذشته و پیامبران ادیان الهی با پیروانشان مورد آزمایش خداوند قرار گرفتند.
مولانا عبدالحمید افزود: دنیا جای آرامش و عیش و لذت نیست، جای لذتها و مکان خوشی ها بهشت است. دنیا محل آلام و آفات و آزمایشات است. آنانی که در مسیر صحیح و حق استقامت کردند و به چپ و راست تمایل نکردند در طول تاریخ رحمت خدا بر آنان نازل شده و خداوند از آنان راضی شد و آنان نیز از خداوند راضی شدند. خداوند می فرماید: آیا گمان می کنید به همین آسانی به بهشت داخل می شوید؟ خیر! بهشت بها دارد و به آسانی به دست نمی آید. بهای بهشت گران است ( ألا إنّ سلعة الله غالیة ألا إنّ سلعة الله الجنة) کالای خدا گران است، باید تا دم موت در راه خدا ثابت قدم باشیم، کسی که هزاران گناه کرده با یک نیکی منتظر بهشت نباشد، کسانی که گناهانشان بر نیکیهایشان غالب باشد به جهنم می روند مگر اینکه فضل خدا شامل حالشان شود، زیرا خداوند هر کس را که بخواهد می بخشد و به جز شرک هر گناهی را که بخواهد مغفرت می فرماید. اما «تا یار که را خواهد و میلش به که باشد».
آری! بهشت گران است و قدر آن را افرادی همچون حمزه (رضی الله عنه) دانسته و توانسته اند آن را با جگرهای پاره پاره و بدن فدا شده در راه خدا خریداری کنند. خداوند در دنیا امتحان و آزمایش می کند تا هر کس لیاقت بهشت را دارد مشخص شود.
نیکان خدا و مقربان الهی سختیها را تحمل کردند و در آزمایش پیروز و کامیاب شدند. اختلاف بین کفر و اسلام برای مسلمانان نوعی آزمایش است، اختلاف مذاهب و افکار و سلایق همه آزمایش اند، حتی در یک خانه اهل خانه با اختلاف سلایق شان بین همدیگر مورد آزمایش قرار می گیرند. خداوند مرد را با زخم زبانهای زن و زن را با تندی های مرد آزمایش می کند، اهل حق را با اهل باطل می آزماید، و مذاهب اسلامی در مقابل مشکلات یکدیگر آزمایش می شوند که آیا در این مورد به شکل خداپسندانه و منصفانه برخورد می کنند یا غیرمنصفانه.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: ای مردم متدین! بدانید که شما نیز در آزمایش هستید، لحظه به لحظه و قدم به قدم در حال مورد آزمایش و در زیر نظر خداوند عزّوجل هستید. خداوند نظارت می کند که کجا دروغ می گویید و کجا خلاف شرع انجام می دهید و کجا در مقابل نفس و شیطان تسلیم می شوید. باید همه ما بیدار و هوشیار باشیم و در آزمایشها دچار لغزش نشویم. باید در صراط مستقیم حرکت کنیم و در اجرای احکام الهی و اتباع سنت سید المرسلین کوتاهی نکنیم و خدا را تا لحظه مرگ عبادت کنیم. «واعبد ربک حتی یأتیک الیقین».
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در قسمت دیگری از سخنانش به سفر اخیرش به کشور تاجیکستان اشاره کرد و گفت: امسال( 2009م) از طرف رئیس جمهور محترم تاجیکستان امام علی رحمان، سال امام اعظم نامگذاری شده است. خود این نام گذاری کاری بسیار بزرگ و مفید است. امام اعظم ابوحنیفه- رحمه الله- از ائمه مجتهدین و شخصیتهای بلند مرتبه و برتر فقهی در جهان اسلام هستند که همه شخصیتها و مراکز علمی به فضل، بزرگی، تقوا، دیانت، وسعت علمی و نظربلند ایشان اعتراف دارند.
ایشان ادامه داد: در هفته گذشته کنفرانسی با عنوان "کنفرانس امام اعظم" در شهر دوشنبه برگزار شد و از کشور ما اساتید دانشگاهها، روحانیون و شخصیتهای علمی حضور داشتند، ما نیز در هیئت چند نفره، مهمان این کنفرانس بودیم، از 50 کشور دیگر علما و شخصیتهای برجسته و معروف جهان اسلام حتی از روسیه، اروپا و آمریکا نیز حضور داشتند.
کنفرانس بسیار بانشاط و مفیدی بود، جا دارد بنده هم از رئیس جمهور تاجیکستان و هم از ملت و علمای این دیار کمال تشکر را داشته باشم که به نحو احسن و با تواضع واحترام از مهمانان پذیرایی کردند، به طوری که هرگز احساس نکردیم که در کشور دیگری هستیم، و رئیس جمهور محترم تاجیکستان مخصوصا با ایرانیان ابراز علاقه و دوستی خاصی می کردند که نشانگر پیوند دو ملت و رابطه محبت آمیز ملت ایران با تاجیکستان است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: بسیار با خوشحالی برگشتیم، زیرا ملتی را دیدار کردیم که تشنه دیدار بودند، ما نیز سالیان مدیدی است که مشتاق زیارت این سرزمین بودیم، ملتی که پس از سالها از دست کمونیست سرخ و استعمار ظالم شوروی نجات یافته و به آزادی رسیدند.
آنان در آن زمان آزادی دینی و اسلامی نداشتند، در زیرزمینها دین را مخفیانه نگه داشتند، اما اکنون ما در این ملت شور و بیداری و دین طلبی خاصی مشاهده کردیم. پیر و جوان، مرد و زن به اسلام روی آورده و به آن افتخار می کردند، گویا به گمشده شان رسیده بودند. تاجیکستان روزگاری مهد علم و مرکز فقه و حدیث و از مراکز بزرگ اسلامی و مرکز تصوف و عرفان و معرفت الهی بوده است و اینک مردم این دیار تلاش می کنند تا به آن وضعیت گذشته برگردند.
دعا کنید کشور تاجیکستان و بقیه کشورهای استقلال یافته آسیای میانه به گمشده حقیقی خود دست یابند و به نعمت اسلام حقیقی برسند و ما در حق ملت و مسئولین تاجیکستان دعا می کنیم و از خداوند می خواهیم کشورشان را آبادی کامل عنایت بفرماید.
ما به صراحت اعلام می کنیم و به مسئولین محترم نظام و روحانیت حوزه های علمیه قم خاطرنشان می کنیم که فکر وهابیت در سر ما نیست، همه ما حنفی یا شافعی هستیم و مارک وهابیت هرگز به ما نمی چسبد و هیچ تناسبی با طرز اندیشه و تفکر ما ندارد.
گاهی بعضی افراطیون هستند که ممکن است حکومت هم بر سر آنها کنترلی نداشته باشد که در سایتها و رسانه ها اظهار نظرهایی می کنند، آنان می گویند: "فلان جا خطر وهابیت است". متاسفانه در کشور ما برای تخریب یک شخص یا یک گروه، وهابیت بهترین مارک و سوژه قرار گرفته است. حتی این مارک را به مدرسه تخریب شده عظیم آباد زابل هم زدند در حالی که هیچ نوع اثری از وهابیت در این مدرسه نبود و بنده خدا را شاهد می گیرم که فعالیت آنان هرگز در راستای وهابیت نبوده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: نه مارک وهابیت به ما می چسبد و نه مارک ضد انقلاب و تفرقه افکن، مسیر اهل سنت مسیر اخوت و برادری است و علمای اهل سنت و دانشگاهیان و توده مردم همه دارای فکر اخوت اسلامی در کل کشور و در تمام کشورهای جهان هستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: در طول سی سال که از عمر انقلاب می گذرد، اهل سنت دولت را حمایت کرده است؛ در راهپیمایی ها و انتخابات شرکت فعال داشته و تحت تاثیر دشمنان و تبلیغات بیگانگان قرار نگرفته است. خیلی ها تحریک می کنند که انتخابات تحریم شود و مشکلات ایجاد گردد، اما اهل سنت تا به حال مسیر درست را انتخاب کرده است.
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: آنچه در طول این سی سال مورد بی توجهی و تبعیض قرار گرفته که در حقیقت حق قانونی ما بوده است و در مورد ما اجرا نشده است، حق استخدام در پستها و مناصب دولتی بوده است، اما ما تحمل کردیم تا مبادا دشمنان اسلام سوء استفاده کنند.
اما مساله ای که بسیار حائز اهمیت و قابل یادآوری است مساله حرمت علما و روحانیون است. این یک مطلب واضح و روشنی است که روحانیت و علمای دینی در اعماق ریشه دلهای مردم جای دارند و هرگز امکان ندارد کسی مذهب، مدارس و علما را از مردم جدا کند. همه بدانند که حرمت علما حرمت دین و مذهب است و حکومتی که حرمت علما را رعایت نکرده است نتوانسته حرمت دین را رعایت نماید.
مولانا عبدالحمید به روند جدید احضار متعدد علما به دادگاه ویژه روحانیات مشهد اشاره کرد و آن را خطری برای آینده اخوت و برادری و امنیت منطقه دانست و گفت: این روند با شأن نظام جمهوری اسلامی و شأن علمای دلسوز مناسب به نظر نمی رسد. ما از مسئولین نظام و مسئولین محترم استان و کشور تقاضا داریم که از این مسایل جلوگیری کنند. مدارس اهل سنت و امور مذهبی باید استقلال داشته باشند و تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی هست باید این استقلال حفظ شود، ما حاضر نیستیم برای یک لحظه تحمل کنیم که استقلال حوزها و امور مذهبی از دست برود. دولت باید از دور نظارت کند و نباید داخل بیاید، و ما نیز به خود و کشورهای دیگر اجازه نمی دهیم که در مذهب شیعه دخالتی صورت گیرد. نباید بخش مذهبی دولتی شود، این بخش باید مستقل باشد. ما انتقاد پذیریم و نیز دیگران را انتقاد می کنیم، البته انتقادهای سازنده و حیاتی، و هرگز حاضر نیستیم و اجازه نمی دهیم کسی نظام یا دولت و یا مقامات قضایی را تخریب کند.
مولانا عبدالحمید خطیب جمعه مسجد مکی دادگاه ویژه روحانیت را مرکزی برای احترام ویژه به مقام روحانیت دانست و ابراز داشت: دادگاه ویژه روحانیت حرمت دارد و تا زمانی این حرمت نگه داشته می شود که این داگاه حرمت علما را حفظ نماید، زیرا این دادگاه برای همین منظور در زمان حضرت امام تاسیس شده است. بنده در همان مجلس حضور داشتم که تقاضای تاسیس و راه اندازی دادگاه ویژه روحانیت از محضر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و با حضور آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، آیت الله منتظری، آیت الله ملکوتی، آیت الله طاهری، آیت الله عبادی امام جمعه زاهدان، امام جمعه قم، آیت الله شیرازی امام جمعه مشهد، و ائمه جمعه مراکز استانها به تصویب رسید که به خاطر حفظ حرمت علما این دادگاه راه اندازی شود. انتظار ما از مسئولین همین است و گرنه دشمنان نظام جمهوری اسلامی و مخالفان و تفرقه افکنان خوشحال شده و سوء استفاده خواهند کرد.
لذا امیدواریم درباره این مسایل فکر شود. ما پایبند قانون هستیم و معتقدیم باید مسایل و حقوقمان را از طریق قانونی پیگیری کنیم، البته به شرط اینکه قانون برای همه به صورت یکسان اجرا شود، همان قانونی که برای مدارس زاهدان و شهرهای اهل سنت است همان قانون برای قم، اصفهان، گرگان و... نیز اجرا شود. این طور نباشد که کسی که دارای قدرت است آزاد باشد و آن که قدرت ندارد و صدایش به جایی نمی رسد باید به این قانون تن دهد و نباید این قانون اهرمی باشد که بر سر او کوفته شود. ما ذره ای از قانون بالاتر حرف نمی زنیم و فقط در پی حق قانونی خود هستیم.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: به صراحت می گویم که ما ایرانی هستیم و برای کشورمان کشته داده ایم چه در جبهه های غرب و جنوب غربی در هشت سال دفاع مقدس و چه در مقابل تجاوزات انگلیسیها، بهترین افراد ما در مقابل انگلیس کشته شده اند، قبرستانهای ما از دلیرمردانی که در این راه کشته شده اند پر است، ما مهاجر نیستیم، ما ایرانی الاصل هستیم و در ایران حق قانونی مان را پیگیری می کنیم و می گوییم که اگر ما را مورد تبعیض قرار می دهید حداقل انتظار داریم حرف ما را گوش کنید.
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در قسمت اول خطبه های جمعه فرمود: خداوند متعال انسان را خلق کرده است تا او را آزمایش کند و این آزمایشها در اعتقاد، عمل و بقیه مسایل زندگی پیش می آید. انسان تنها با ادای نماز امتحان نمی شود بلکه در تمام حالات زندگی در حال آزمایش است؛ ماه رمضان گذشت و ما با روزه گرفتن این ماه و تحمل گرسنگی و تشنگی آزمایش شدیم، حج در پیش است و آنانی که توانایی دارند در حال آزمایش اند که آیا با مال و جان در راه الله حرکت می کنند یا نه؟ و گاهی با سختیها و مشکلات آزمایش می شویم همانطور که امتهای گذشته و پیامبران ادیان الهی با پیروانشان مورد آزمایش خداوند قرار گرفتند.
مولانا عبدالحمید افزود: دنیا جای آرامش و عیش و لذت نیست، جای لذتها و مکان خوشی ها بهشت است. دنیا محل آلام و آفات و آزمایشات است. آنانی که در مسیر صحیح و حق استقامت کردند و به چپ و راست تمایل نکردند در طول تاریخ رحمت خدا بر آنان نازل شده و خداوند از آنان راضی شد و آنان نیز از خداوند راضی شدند. خداوند می فرماید: آیا گمان می کنید به همین آسانی به بهشت داخل می شوید؟ خیر! بهشت بها دارد و به آسانی به دست نمی آید. بهای بهشت گران است ( ألا إنّ سلعة الله غالیة ألا إنّ سلعة الله الجنة) کالای خدا گران است، باید تا دم موت در راه خدا ثابت قدم باشیم، کسی که هزاران گناه کرده با یک نیکی منتظر بهشت نباشد، کسانی که گناهانشان بر نیکیهایشان غالب باشد به جهنم می روند مگر اینکه فضل خدا شامل حالشان شود، زیرا خداوند هر کس را که بخواهد می بخشد و به جز شرک هر گناهی را که بخواهد مغفرت می فرماید. اما «تا یار که را خواهد و میلش به که باشد».
آری! بهشت گران است و قدر آن را افرادی همچون حمزه (رضی الله عنه) دانسته و توانسته اند آن را با جگرهای پاره پاره و بدن فدا شده در راه خدا خریداری کنند. خداوند در دنیا امتحان و آزمایش می کند تا هر کس لیاقت بهشت را دارد مشخص شود.
نیکان خدا و مقربان الهی سختیها را تحمل کردند و در آزمایش پیروز و کامیاب شدند. اختلاف بین کفر و اسلام برای مسلمانان نوعی آزمایش است، اختلاف مذاهب و افکار و سلایق همه آزمایش اند، حتی در یک خانه اهل خانه با اختلاف سلایق شان بین همدیگر مورد آزمایش قرار می گیرند. خداوند مرد را با زخم زبانهای زن و زن را با تندی های مرد آزمایش می کند، اهل حق را با اهل باطل می آزماید، و مذاهب اسلامی در مقابل مشکلات یکدیگر آزمایش می شوند که آیا در این مورد به شکل خداپسندانه و منصفانه برخورد می کنند یا غیرمنصفانه.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: ای مردم متدین! بدانید که شما نیز در آزمایش هستید، لحظه به لحظه و قدم به قدم در حال مورد آزمایش و در زیر نظر خداوند عزّوجل هستید. خداوند نظارت می کند که کجا دروغ می گویید و کجا خلاف شرع انجام می دهید و کجا در مقابل نفس و شیطان تسلیم می شوید. باید همه ما بیدار و هوشیار باشیم و در آزمایشها دچار لغزش نشویم. باید در صراط مستقیم حرکت کنیم و در اجرای احکام الهی و اتباع سنت سید المرسلین کوتاهی نکنیم و خدا را تا لحظه مرگ عبادت کنیم. «واعبد ربک حتی یأتیک الیقین».
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در قسمت دیگری از سخنانش به سفر اخیرش به کشور تاجیکستان اشاره کرد و گفت: امسال( 2009م) از طرف رئیس جمهور محترم تاجیکستان امام علی رحمان، سال امام اعظم نامگذاری شده است. خود این نام گذاری کاری بسیار بزرگ و مفید است. امام اعظم ابوحنیفه- رحمه الله- از ائمه مجتهدین و شخصیتهای بلند مرتبه و برتر فقهی در جهان اسلام هستند که همه شخصیتها و مراکز علمی به فضل، بزرگی، تقوا، دیانت، وسعت علمی و نظربلند ایشان اعتراف دارند.
ایشان ادامه داد: در هفته گذشته کنفرانسی با عنوان "کنفرانس امام اعظم" در شهر دوشنبه برگزار شد و از کشور ما اساتید دانشگاهها، روحانیون و شخصیتهای علمی حضور داشتند، ما نیز در هیئت چند نفره، مهمان این کنفرانس بودیم، از 50 کشور دیگر علما و شخصیتهای برجسته و معروف جهان اسلام حتی از روسیه، اروپا و آمریکا نیز حضور داشتند.
کنفرانس بسیار بانشاط و مفیدی بود، جا دارد بنده هم از رئیس جمهور تاجیکستان و هم از ملت و علمای این دیار کمال تشکر را داشته باشم که به نحو احسن و با تواضع واحترام از مهمانان پذیرایی کردند، به طوری که هرگز احساس نکردیم که در کشور دیگری هستیم، و رئیس جمهور محترم تاجیکستان مخصوصا با ایرانیان ابراز علاقه و دوستی خاصی می کردند که نشانگر پیوند دو ملت و رابطه محبت آمیز ملت ایران با تاجیکستان است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: بسیار با خوشحالی برگشتیم، زیرا ملتی را دیدار کردیم که تشنه دیدار بودند، ما نیز سالیان مدیدی است که مشتاق زیارت این سرزمین بودیم، ملتی که پس از سالها از دست کمونیست سرخ و استعمار ظالم شوروی نجات یافته و به آزادی رسیدند.
آنان در آن زمان آزادی دینی و اسلامی نداشتند، در زیرزمینها دین را مخفیانه نگه داشتند، اما اکنون ما در این ملت شور و بیداری و دین طلبی خاصی مشاهده کردیم. پیر و جوان، مرد و زن به اسلام روی آورده و به آن افتخار می کردند، گویا به گمشده شان رسیده بودند. تاجیکستان روزگاری مهد علم و مرکز فقه و حدیث و از مراکز بزرگ اسلامی و مرکز تصوف و عرفان و معرفت الهی بوده است و اینک مردم این دیار تلاش می کنند تا به آن وضعیت گذشته برگردند.
دعا کنید کشور تاجیکستان و بقیه کشورهای استقلال یافته آسیای میانه به گمشده حقیقی خود دست یابند و به نعمت اسلام حقیقی برسند و ما در حق ملت و مسئولین تاجیکستان دعا می کنیم و از خداوند می خواهیم کشورشان را آبادی کامل عنایت بفرماید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر