۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

گزارشی از مراسم افتتاحیه "النادی العربی" در دارالعلوم زاهدان


همه ساله جمعی از طلاب به سرپرستی و نظارت اساتید بزرگوار حوزه با فعالیت و برنامه ریزی در قالب جلساتی هفتگی و اجرای سخنرانی و برنامه های متنوع به زبان عربی سعی بر آن دارند با بوجود آوردن فضای لازم، طلاب را در یادگیری و تقویت زبان عربی یاری دهند.
امسال نیز همچون سالهای گذشته این حرکت با برگزاری افتتاحیه ای با حضور اساتید برجسته حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان رسماً فعالیت خود را از سر گرفت.
جلسه افتتاحیه النادی العربی با تلاوت آیاتی از کلام مجید توسط یکی از طلاب حوزه آغاز شد.
اولین سخنران این جلسه یکی از طلاب دوره حدیث بود که به نمایندگی از سایر طلاب سخنانی ایراد نمود. ایشان در پرتو آیات زیبای کلام الهی و احادیث نبوی به بیان اهمیت وقت پرداخت. وی در ادامه اقوالی از بزرگان علم و دانش و عملکرد آنها را در حفظ و استفاده از وقت نقل نمود و درآخر از همه طلاب خواست تا با تأسی از این بزرگواران سعی در حفاظت از وقت گرانبهای خویش نموده و بیشترین استفاده را از دوران تحصیل خویش ببرند.
در ادامه این نشست و بعد از اجرای زیبای سرودی توسط "فئة أنشودة النادی العربی" مفتی عبدالقادر عارفی استاد حوزه و نائب رئیس دارالافتاء دارالعلوم زاهدان به ایراد سخن پرداخت.
ایشان با اشاره به اهمیت خواندن و نوشتن در زندگی یک عالم و طلبه علم فرمود: هر یک از طلاب و علما با دو بال خواندن و نوشتن می توانند در آسمان علم و معرفت به پرواز درآیند. امروزه مشکل جوامع اسلامی کمبود فارغ التحصیلان در مدارس و دانشگاههای اسلامی نیست بلکه مشکل اساسی ما کمبود متخصصان در زمینه های علمی و نویسندگی است.
ایشان در ادامه خطاب به طلاب فرمود: امروزه شما اساتید بزرگواری را در کنار خود می بینید و با وجود آنها شما در مشکلات خویش به آنها مراجعه می کنید، اما بعد از فراغت هر کدام از شما به عنوان مرجع مردم قرار گرفته و باید پاسخگوی خواسته های آنها باشید، در آن وقت دیگر شما وقت نخواهید داشت که کاستی های خود را جبران کنید، پس سعی کنید در همین دوران تحصیل کمبودهای خویش را جبران نمایید.
بعد از سخنان ایشان دونفر از طلاب معهد عربی به اجرای مناظره ای بسیار جذاب و شنیدنی- یکی در نقش زمین و دیگری در نقش آسمان- پرداختند.
آخرین سخنران جلسه مفتی محمد قاسم قاسمی- حفظه الله- (بانی و مؤسس" النادی العربی" در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان) بود. ایشان ابتدا به فضیلت نعمت علم پرداخته و فرمود: شکر و سپاس خداوند متعال را به جای آوریم که ما را بوسیله علم بر بسیاری از مردم فضیلت بخشید.
ایشان با اشاره به اسباب سقوط فرمود: دو چیز است که باعث سقوط انسان می شود:1- عدم شکر 2- سوء ادب
مولانا قاسمی در ادامه فرمود: خداوند متعال و رسول الله صلی الله علیه وسلم از شما انتظار دارند، اساتید هم به شما و استعدادهای شما چشم دوخته اند، جامعه به شما چشم دوخته است، هر یک از شما مورد انتظار هستید، از شما انتظار می رود که با هدایت و نور به نجات جامعه بروید و مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کنید.
ایشان همچنین خطاب به طلاب گفت: تلاش کنید که آرزوهای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وسلم، صحابه، تابعین، محدثین، علما و اساتیدتان در مورد شما متحقق شود. قلبهای شما ظروف علم و معرفت هستند، سعی کنید ظرف علم و نور را پاک نمائید.
ریاست محترم دارالافتای درالعلوم زاهدان سخنانش را با قطعه شعری از عطاء الله اسکندری رحمه الله به پایان رسانید؛
من لم تکن له بدایة محرقة لم تکن له نهایة مشرقة
او که ابتدای سوزان نداشته باشد آینده تابناکی نخواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: