۱۳۸۸ آبان ۱۱, دوشنبه

عبدالله عبدالله: در دور دوم انتخابات شرکت نمی کنم


عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تصمیم خود را برای عدم شرکت در دور دوم انتخابات این کشور اعلام کرد.
آقای عبدالله در جمع هواداران خود در کابل گفت: "در اعتراض به عملکرد نادرست حکومت و عملکرد نادرست کمیسیون انتخابات، در انتخابات شانزدهم عقرب (آبان ماه) شرکت نمی کنم."
آقای عبدالله درخواست برکناری مقامات ارشد کمیسیون انتخابات افغانستان را مطرح کرده و هشدار داده بود که اگر این درخواست مطرح نشود، انتخابات را تحریم می کند.
این نامزد انتخابات افغانستان، مقامات کمیسیون انتخابات را به جانبداری از حامد کرزی، رقیب انتخاباتی خود متهم کرده است، اما رئیس جمهور کرزی و مقامات کمیسیون انتخابات، این اتهام را رد کرده اند.
تصمیم آقای عبدالله به عدم شرکت در انتخابات پس از آن اعلام شد که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان درخواست های رقیب انتخاباتی خود را نپذیرفت.
براساس برنامه از قبل تعیین شده، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید در هفتم نوامبر امسال، یعنی در فاصله کمتر از یک هفته دیگر باید برگزار شود.
آقای عبدالله که در میان هواداران خود و شماری از چهره های مطرح سیاسی از جمله یونس قانونی، رئیس مجلس نمایندگان و برهان الدین ربانی، رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و سید حسین انوری، والی (استاندار) سابق هرات صحبت می کرد، گفت که تصمیم گیری در مورد عدم شرکت در انتخابات، برای او کار ساده ای نبوده است.
آقای عبدالله گفت: "در این مرحله تاریخی که به نمایندگی از شما تصمیم می گیرم، تصمیم خود را اعلام می کنم... من با تاکید و با اعتراض روی عملکرد نادرست حکومت و روی عملکرد نادرست انتخابات، در انتخابات شانزده عقرب (آبان) شرکت نمی کنم."
او گفت که تصمیم به عدم شرکت در انتخابات، به معنای پشت پا زدن به اصل انتخابات نیست.
آقای عبدالله افزود: "انتخابات را راه معقول و یگانه راه تعیین سرنوشت می دانیم، اما در انتخابات اصل عادلانه بودن و شفافیت و آزادانه بودن و سراسری بودن، اصولی است که (در مورد آن) مسامحه صورت گرفته نمی تواند."
آقای عبدالله در جواب به سوال یک خبرنگار در مورد اینکه آیا از هواداران خود می خواهد انتخابات را تحریم کنند یا خیر، گفت: "من چنین درخواستی را مطرح نکرده ام."
ستاد انتخاباتی حامد کرزی از تصمیم آقای عبدالله به عدم شرکت در انتخابات ابراز تاسف کرده اما گفته که پروسه (برنامه) انتخابات باید براساس برنامه به پیش برود.
همچنین اخبار در مورد وضعیت برگزاری انتخابات بعد از برکناری عبدالله عبدالله از صحنه انتخابات، حاکی از آن است که انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد.
چنان که آقای داوود علی نجفی دبیرخانه کمیسیون انتخابات در پاسخ به این پرسش که اگر یکی از این دو نامزد از شرکت در انتخابات منصرف شود و یا انتخابات را تحریم کند، انتخابات می تواند برگزار شود یا نه؟، گفت: "بله، انتخابات باید برگزار شود، قانون در این زمینه صراحت دارد."
او افزود: "قانون می گوید اگر هیچ کاندیدایی نتواند ۵۰ درصد به علاوه یک رای را در دور اول به دست آورد، دور دوم انتخابات باید در مدت دو هفته (پس از دور اول) برگزار شود."
به گفته آقای نجفی، هیچ یک از نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حق انصراف یا تحریم انتخابات را ندارد و "آنها باید تا آخر به پیش بروند".
آقای نجفی گفت که کمیسیون انتخابات برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از این مدت زمان ویژه ای را برای انصراف از شرکت در انتخابات تعیین کرده و اکنون این زمان به سر رسیده است.
او افزود به فرض این که یکی از نامزدها انصرافش از شرکت در انتخابات را اعلام هم بکند، او منصرف دانسته نخواهد شد و نام او همچنان در برگه های رای باقی خواهد ماند و آرایی که به نفع او به صندوق ها ریخته خواهد شد، محاسبه و اعلام خواهد شد.

منبع: بی بی سی (با اندکی تلخیص)

هیچ نظری موجود نیست: