مولانا احمد امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان در خطبه های این هفته نماز جمعه مسجد مکی با تلاوت آیات «یا أیها الرسل کلوا من الطیبات واعملوا صالحا انی بماتعملون علیم» و «یا ایها الذین آمنوا کلوا من طیبات ما رزقناکم» آغاز کرده و اطاعت از خداوند و دوری از گناهان مخصوصاً دوری از مال و تغذیه حرام را دو عامل اساسی در شریعت اسلام دانست و خاطر نشان کرد: تاریخ بشریت از ابتدا تا کنون نشان می دهد که انسانهایی که با الله تعالی رابطه برقرار کرده و اطاعت و فرمانبرداری او را نموده اند، هم دراین دنیا پیروز شده و هم در آخرت کامیاب شده اند و بالعکس کسانی که دنبال خواهشات نفسانی رفته و احکام الهی را نادیده گرفتند درهر دو دنیا مورد قهر و غضب الهی قرار گرفته اند. لذا باید فرصت عمر و زندگی و عافیت را غنیمت شمرده و برای زندگی جاودان آخرت و ملاقات با پروردگار توشه ای را ذخیره کنیم و جواب سوالاتی که چه در قبر و چه در میدان محشر از انسان می شود را در همین دنیا آماده کنیم.
مولانا احمد ادامه داد: در دو آیه ای که ابتدا خدمت شما تلاوت شد الله تعالی همان دو مطلبی را که از انبیا می خواهد، همان مطلب را از مومنین نیز می طلبد. الله تعالی به انبیاء علیهم السلام خطاب می کند که فلسفه زندگی و متعلقات آن این است که انسان برای انجام عمل صالح آماده باشد، از نعمتهای حلال پروردگار استفاده کرده و وجودش را برای عمل صالح مهیا کند: «یا أیها الرسل کلوا من الطیبات واعملوا صالحا» و باز همین خطاب را به مومنین می کند و می فرماید: «یا أیها الذین آمنوا کلوا من طیبات ما رزقناکم» ای مومنین! مواظب باشید که در بدست آوردن ضروریات معیشت خود، راه حلال را انتخاب کنید.
امام جمعه موقت اهل سنت در ادامه افزود: در اینکه الله تعالی خوراک و غذا را ملاک و مبنای عمل صالح قرار می دهد حکمت بزرگی نهفته است، وقتی ما بررسی کنیم می بینیم که ریشه بسیاری از گناهان و سرکشی ها درهمین مساله (تغذیه حرام و نا جایز) نهفته است. گناهان مراتب و درجات متفاوتی دارند برخی از گناهان چنان اند که مرتکب شونده آنها در ردیف درندگان قرار می گیرد، یکی از این گناهان، ظلم و تعدّی است. ظلم بر ضعیفان و حق آنها را پایمال کردن از خصلت انسانها نیست بلکه خصلت حیوانات و درندگان جنگل است که فقط به خاطر اینکه زور و قدرت بیشتری دارد حق ضعیف را پایمال می کنند، لذا اینگونه انسانها نیز به تعبیر قرآن و حدیث انسانهای ددمنش و درنده خو هستند. هر انسانی در هر موقعیت و جایگاهی قرار دارد باید زندگی رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را سرمشق و آینه زندگی خودش قرار دهد، آنحضرت صلی الله علیه وسلم دوران ضعف و دوران قدرت را سپری کرده اند و به همین خاطر الله تعالی به مومنین خطاب می کند و می فرماید: «ولکم فی رسول الله أسوة حسنة».
مولانا احمد در ادامه تشریح آیات تلاوت شده به صفت "حرص" اشاره کرد و گفت: یکی از عواملی که باعث گمراهی و دوری انسان از مسیر انسانیت می شود، صفت "حرص" است به عنوان مثال انسانی که (العیاذبالله) مرتکب چشم چرانی و زنا می شود این انسان دچار "حرص" شهوترانی شده است.
وی ادامه داد: ریشه ربا خواری و خوردن حرام و در نتیجه ارتکاب گناهان دیگر این است که انسان دچار حرص شده و فقط به فکر جمع آوری مال از هر طریق ممکن است. "بخل" نیز نتیجه حرص است که شخص حریص حاضر نیست که به همنوع خویش کمک کند. لذا ضرر و خسران گناه و معصیت برای قلب و روان از ضرر سم برای بدن بدتر است.
معاونت اداری دارالعلوم زاهدان در ادامه بحث تاثیر گناهان بر زندگی به مسأله قطع رابطه شخص گناهکار با خداوند اشاره کرد و گفت: قطع رابطه انسان با خدا از طریق ارتکاب گناه به دو صورت است: یکی اینکه توفیق عبادت پروردگار از شخص گناهکار سلب می شود و دوم اینکه دعایش اجابت نمی شود. تجربه دوران آفرینش انسان نیز بیانگر همین است که گناه و معصیت رابطه انسان را با خداوند متعال قطع می کند، به عنوان مثال امروزه شیطان مورد لعنت و نفرین انسانهاست، حضرت آدم علیه السلام که دچار لغزشی شد، باعث بیرون شدن او و حتی فرزندانش از بهشت شد. با وجود اینکه حضرت آدم علیه السلام و دیگر انبیا هرگز از روی عمد مرتکب گناه و معصیت نشده اند و آنچه آنها مرتکب شده اند فقط یک لغزش بوده است اما همین را هم الله تعالی از بندگان مقرب خویش برداشت نمی کند.
مولانا احمد در ادامه به ضایع کردن نماز و سهل انگاری در این امر مهم اشاره کرده و آن را یکی از بزرگترین گناهان دانست و همگان را به توجه و اهتمام نسبت به آن تاکید نمود.
مولانا احمد در بخش دوم سخنانشان به سفر اخیری که حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به همراه تعدادی از علما و برخی از معتمدین و تحصیل کردگان به تهران داشتند اشاره کرد و موضوع این سفر را پیگیری مسایل و مشکلات اخیر از طریق ملاقات و گفتگو با مسئولین امر عنوان کرد و ملاقات برخی از شخصیتها را از جمله آثار این سفر برشمرد.
اما ایشان در ادامه نسبت به گزارشهای دروغین برخی افراد مغرض اشاره کرد و گفت: بعضی از انسانها چقدر قلبشان مریض است و اینگونه انسانها فردای قیامت جواب رب العالمین را چه خواهند داد که نسبت به هموطنان و همشهریان خودشان دروغهای شاخدار به گوش مسئولین و برخی ازعلما رسانده اند. در ملاقاتی که با آیت الله مکارم شیرازی صورت گرفت معلوم شد که بخشی از مطالبی که ایشان بیان داشتند نشأت گرفته از گزارشهای دروغ و بی اساس برخی انسانهای خدانشناس و از خدا بی خبربوده است که در مقابل مطالبی که ایشان بیان کردند حضرت مولانا عبدالحمید بیان کردند که «ما حاضریم که دست بر روی قرآن بگذاریم که این مطالبی که به شما گزارش شده است دروغ است».
مولانا احمد در پایان اظهار داشت: این پیگیریها ان شاء الله ادامه دارد و ما امیدواریم که این ذهنیتهای غلط زدوده شود و همه مردم ایران بالاخص اهل سنت و اهل تشیع همانطور که در اعصار گذشته در کنار یکدیگر با برادری و محبت و حفظ احترام متقابل و رعایت حقوق مذهبی، دینی، اعتقادی و اجتماعی یکدیگر زندگی کرده اند این فضا درهمه جا حاکم شود. اما نکته ای که بیشتراز همه حائز اهمیت است: توکل و اعتماد بر الله تعالی و روی آوردن به دعا و تضرع است و سیرت نبی اکرم صلی الله علیه وسلم نیز همین است که آنحضرت صلی الله علیه وسلم هرگاه دچار مشکلی می شدند متوسل به نماز و روزه و صدقات و دعا می شدند. الله تعالی هم به متوسل شدن به اعمال صالح تاکید فرموده اند.
مولانا احمد ادامه داد: در دو آیه ای که ابتدا خدمت شما تلاوت شد الله تعالی همان دو مطلبی را که از انبیا می خواهد، همان مطلب را از مومنین نیز می طلبد. الله تعالی به انبیاء علیهم السلام خطاب می کند که فلسفه زندگی و متعلقات آن این است که انسان برای انجام عمل صالح آماده باشد، از نعمتهای حلال پروردگار استفاده کرده و وجودش را برای عمل صالح مهیا کند: «یا أیها الرسل کلوا من الطیبات واعملوا صالحا» و باز همین خطاب را به مومنین می کند و می فرماید: «یا أیها الذین آمنوا کلوا من طیبات ما رزقناکم» ای مومنین! مواظب باشید که در بدست آوردن ضروریات معیشت خود، راه حلال را انتخاب کنید.
امام جمعه موقت اهل سنت در ادامه افزود: در اینکه الله تعالی خوراک و غذا را ملاک و مبنای عمل صالح قرار می دهد حکمت بزرگی نهفته است، وقتی ما بررسی کنیم می بینیم که ریشه بسیاری از گناهان و سرکشی ها درهمین مساله (تغذیه حرام و نا جایز) نهفته است. گناهان مراتب و درجات متفاوتی دارند برخی از گناهان چنان اند که مرتکب شونده آنها در ردیف درندگان قرار می گیرد، یکی از این گناهان، ظلم و تعدّی است. ظلم بر ضعیفان و حق آنها را پایمال کردن از خصلت انسانها نیست بلکه خصلت حیوانات و درندگان جنگل است که فقط به خاطر اینکه زور و قدرت بیشتری دارد حق ضعیف را پایمال می کنند، لذا اینگونه انسانها نیز به تعبیر قرآن و حدیث انسانهای ددمنش و درنده خو هستند. هر انسانی در هر موقعیت و جایگاهی قرار دارد باید زندگی رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را سرمشق و آینه زندگی خودش قرار دهد، آنحضرت صلی الله علیه وسلم دوران ضعف و دوران قدرت را سپری کرده اند و به همین خاطر الله تعالی به مومنین خطاب می کند و می فرماید: «ولکم فی رسول الله أسوة حسنة».
مولانا احمد در ادامه تشریح آیات تلاوت شده به صفت "حرص" اشاره کرد و گفت: یکی از عواملی که باعث گمراهی و دوری انسان از مسیر انسانیت می شود، صفت "حرص" است به عنوان مثال انسانی که (العیاذبالله) مرتکب چشم چرانی و زنا می شود این انسان دچار "حرص" شهوترانی شده است.
وی ادامه داد: ریشه ربا خواری و خوردن حرام و در نتیجه ارتکاب گناهان دیگر این است که انسان دچار حرص شده و فقط به فکر جمع آوری مال از هر طریق ممکن است. "بخل" نیز نتیجه حرص است که شخص حریص حاضر نیست که به همنوع خویش کمک کند. لذا ضرر و خسران گناه و معصیت برای قلب و روان از ضرر سم برای بدن بدتر است.
معاونت اداری دارالعلوم زاهدان در ادامه بحث تاثیر گناهان بر زندگی به مسأله قطع رابطه شخص گناهکار با خداوند اشاره کرد و گفت: قطع رابطه انسان با خدا از طریق ارتکاب گناه به دو صورت است: یکی اینکه توفیق عبادت پروردگار از شخص گناهکار سلب می شود و دوم اینکه دعایش اجابت نمی شود. تجربه دوران آفرینش انسان نیز بیانگر همین است که گناه و معصیت رابطه انسان را با خداوند متعال قطع می کند، به عنوان مثال امروزه شیطان مورد لعنت و نفرین انسانهاست، حضرت آدم علیه السلام که دچار لغزشی شد، باعث بیرون شدن او و حتی فرزندانش از بهشت شد. با وجود اینکه حضرت آدم علیه السلام و دیگر انبیا هرگز از روی عمد مرتکب گناه و معصیت نشده اند و آنچه آنها مرتکب شده اند فقط یک لغزش بوده است اما همین را هم الله تعالی از بندگان مقرب خویش برداشت نمی کند.
مولانا احمد در ادامه به ضایع کردن نماز و سهل انگاری در این امر مهم اشاره کرده و آن را یکی از بزرگترین گناهان دانست و همگان را به توجه و اهتمام نسبت به آن تاکید نمود.
مولانا احمد در بخش دوم سخنانشان به سفر اخیری که حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به همراه تعدادی از علما و برخی از معتمدین و تحصیل کردگان به تهران داشتند اشاره کرد و موضوع این سفر را پیگیری مسایل و مشکلات اخیر از طریق ملاقات و گفتگو با مسئولین امر عنوان کرد و ملاقات برخی از شخصیتها را از جمله آثار این سفر برشمرد.
اما ایشان در ادامه نسبت به گزارشهای دروغین برخی افراد مغرض اشاره کرد و گفت: بعضی از انسانها چقدر قلبشان مریض است و اینگونه انسانها فردای قیامت جواب رب العالمین را چه خواهند داد که نسبت به هموطنان و همشهریان خودشان دروغهای شاخدار به گوش مسئولین و برخی ازعلما رسانده اند. در ملاقاتی که با آیت الله مکارم شیرازی صورت گرفت معلوم شد که بخشی از مطالبی که ایشان بیان داشتند نشأت گرفته از گزارشهای دروغ و بی اساس برخی انسانهای خدانشناس و از خدا بی خبربوده است که در مقابل مطالبی که ایشان بیان کردند حضرت مولانا عبدالحمید بیان کردند که «ما حاضریم که دست بر روی قرآن بگذاریم که این مطالبی که به شما گزارش شده است دروغ است».
مولانا احمد در پایان اظهار داشت: این پیگیریها ان شاء الله ادامه دارد و ما امیدواریم که این ذهنیتهای غلط زدوده شود و همه مردم ایران بالاخص اهل سنت و اهل تشیع همانطور که در اعصار گذشته در کنار یکدیگر با برادری و محبت و حفظ احترام متقابل و رعایت حقوق مذهبی، دینی، اعتقادی و اجتماعی یکدیگر زندگی کرده اند این فضا درهمه جا حاکم شود. اما نکته ای که بیشتراز همه حائز اهمیت است: توکل و اعتماد بر الله تعالی و روی آوردن به دعا و تضرع است و سیرت نبی اکرم صلی الله علیه وسلم نیز همین است که آنحضرت صلی الله علیه وسلم هرگاه دچار مشکلی می شدند متوسل به نماز و روزه و صدقات و دعا می شدند. الله تعالی هم به متوسل شدن به اعمال صالح تاکید فرموده اند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر