۱۳۸۸ آذر ۷, شنبه

مولانا عبدالحمید: حاضریم تحریمهای جهانی را بخاطر انرژی هسته ای تحمل کنیم، اما هرگز نمی توانیم دخالت در امور مذهبی را بپذیریم

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید قربان زاهدان با توصیف گروگانگیری به عنوان پدیده ای زشت در جامعه گفت: گروگانگیری برای باج خواهی بدترین پدیده است و حتی از ناموس فروشی که زشت ترین راه درآمد است، به مراتب زشت تر است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با توصیه مردم به رعایت حقوق و رعایت حق حاکمیت گفت: خداوند حق سنگینی بر مردم دارد که همان توحید و ایمان است و پس از آن نماز است। حاکمیت نیز حقوقی بر مردم دارد که باید رعایت شوند که مهمترین آنها رعایت قانون و امنیت است. ما باید از موارد ناامنی در استان جلوگیری کنیم، و در حد توان خود بر خلاف قانون عمل نکنیم. رعایت حقوق حاکمیت به این معنا نیست که مردم از حقوق خود صرف نظر کنند. مردم باید حقوق خود را در چارچوب قانون مطالبه و پیگیری کنند و برای رسیدن به حق خود از راههای قانونی تلاش نمایند.

مولانا عبدالحمید بزرگترین حق ملت بر گردن حاکمیت را رعایت مساوات و برابری بین فرق، مذاهب، ملیتها و قومیتهای مختلف برشمرد و گفت: حاکمیت باید همه را با یک چشم بنگرد و به وظایف خود در برابر مردم آگاه باشد। حاکم، نماینده خداوند بر روی زمین است، اما حاکم مطلق خداوند است زیرا روی زمین حاکمیت مطلق وجود ندارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: شیعه و سنی بزرگترین فرق اسلامی در جهان هستند و باید در کنار هم به عنوان مسلمان بدور از تعصبات کورکورانه و جاهلانه با مسالمت و برادری زندگی کنند و با یکدیگر تفاهم داشته باشند و اجازه ندهند عناصر افراطی، فضا را به تعصبات آلوده کنند। این مسایل شایسته شیعه و سنی نیست و با منافع اسلامی و جمهوری اسلامی سازگار نیست.

مولانا عبدالحمید گفت: تعصبات بیجا باید رفع شوند و اخوت و برادری بجای آن برقرار شود.
ایشان افزود: شیعه و سنی در هر جای دنیا باید از آزادی مذهبی بطور کامل بهره مند باشند। (تکبیر حاضرین)

دخالت در مسایل مذهبی اهل تشیع و تضییع حقوق آنان و سلب آزادی شیعیان در کشورهایی که حاکمیت در دست اهل سنت است جهل و نادانی است و به همین ترتیب تضییع حقوق اهل سنت و سلب آزادی آنان جهل مطلق است।

مولانا عبدالحمید کلیه حکام جهان اسلام و مسئولان نظام را به رعایت حقوق شهروندی فراخواند و گفت: مردم دارای هر فکر و برداشتی از دین اسلام که هستند باید در چاچوب قانون از آزادی عمل در انجام مراسم مذهبی خود و تعلیم و تربیت برخوردار باشند। دخال در امور مذهبی مردم بر خلاف میثاق بین المللی حقوق بشر است که کشور ما نیز جزو امضا کنندگان آن می باشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: دغدغه رعایت حقوق شهروندی بر اساس قانون و رعایت مساوات در استخدام و واگذاری مناصب و مسئولیتها در کشور ما ایران وجود دارد و ما خواهان آن هستیم که آزادیهای مذهبی مورد احترام واقع شود و فشار و محدودیتی در این باره وجود نداشته باشد। رعایت حقوق مردم در هر مملکتی، امنیت و وحدت آن مملکت را تامین کرده و خیر و رحمت را برای دولتها و ملتها به ارمغان می آورد. هر دولتی که وسعت نظر داشته باشد، وجود آن دولت برای مردم مایه خیر و رحمت است.

مولانا عبد الحمید گفت: امروز اگر تحریمی بخاطر انرژی صلح آمیز هسته ای متوجه مردم ماست، ما حاضریم آنرا تحمل کنیم، زیرا انرژی هسته ای حق مسلم ملت ایران است، و دلیلی ندارد که ما از حق خود چشم پوشی کنیم। ما مشکلات جنگ را تحمل کرده ایم و مشکلات تحریمهای بین المللی را نیز تحمل خواهیم کرد، اما آنچه برای ما تلخ وغیر قابل تحمل است فشارهای مذهبی است که به نام ساماندهی مساجد و مدارس بر ما تحمیل می شود. ( تکبیر حاضرین)

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به سفر اخیر خود و جمعی از علمای اهل سنت به تهران و قم، گفت: در دیداری که با رئیس جمهوری محترم داشتیم؛ ایشان نیز دخالت در امور مذهبی اهل سنت را قبول نداشت و گفت دغدغه دولت نظارت بر مدارس است। ما نیز نظارت را حق دولت می دانیم و آنرا می پذیریم. اما آنچه موجب نگرانی ماست، این است که آنچه عملا اجرا می شود، دخالت در امور مدارس اهل سنت است. (تکبیرحاضرین)

مولانا عبد الحمید گفت: دخالت در امور مذهبی اهل سنت مایه تفرقه، اختلاف و دو دستگی می شود و ما دخالت را به هیچ عنوان قبول نداریم। دولت می تواند برای اطمینان بیشتر بر امور مذهبی نظارت کند. من به مسئولین و مراجع شیعه اعلام کردم که مدارس ما در چار چوب فعالیتهای فرهنگی کار می کنند و افراط گری و تبلیغ علیه شیعه در مدارس ما به هیچ وجه مطرح نمی شود. آنچه به آنان منتقل شده است گزارشهای غلطی است که موجب اتخاذ سیاستهای غلط می شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: بر خلاف آنچه می گویند ریشه ناامنی در مدارس و تعلیمات اهل سنت نیست। مدارس ما مایه اخوت و برادری و خیر و برکت، و طلاب و دانشگاهیان ما از بهترین اقشار جامعه هستند. هیچ کتابی در نصاب درسی مدارس ما علیه شیعه وجود ندارد.
متاسفانه امروزه تبلیغات دروغ و نادرستی در رسانه ها، سایتها و برخی روزنامه ها مطرح شده و مدارس اهل سنت مظلوم واقع شده اند। به ما تهمت زده می شود. ما مبرا از هر نوع افراط گری هستیم و آنرا محکوم می کنیم. (تکبیرحاضرین)

مولانا عبد الحمید گفت: ترور، تفرقه، تند روی و افراط در شیعه و سنی از دیدگاه ما محکوم است। (تکبیر حاضرین) مسیر ما مسیر اخوت و وحدت و خیر خواهی برای جامعه بشری است. ما با هیچ کس در دنیا جنگ ودشمنی نداریم مگر با کسانیکه بخواهند به دین و کشور ما تجاوز کنند، و برای همه انسانیت دعای هدایت و برای مسلمانان دعای خاص می کنیم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: آحاد جامعه اهل سنت از زن و مرد، پیر و جوان از مقام معظم رهبری و مسئولان نظام می خواهند که در برخی عملکرردها و سیاستهای گذشته تجدید نظر شود و ما را بیشتر مورد توجه قرار بدهند। به حقوق شهروندی و قانونی، آزادیهای عقیدتی و فکری و مذهبی برادران و خواهران اهل سنت که از بهترین و اصیلترین فرزندان ایران و اسلام هستند توجه بیشتری معطوف داشته شود.

مولانا عبد الحمید گفت: موارد نادر افراط گری و تفریط در همه جا وجود دارد. حتی در دانشگاهها و حوزه های شیعه نیز این موارد اندک یافته می شود و نباید اینها مبنای قضاوت کلی قرار گیرند. جریان مدارس ما سالم است ونیازی به ساماندهی ندارد. آنچه رئیس جمهوری نیز بر آن تاکید داشت، نظارت است و نه دخالت. در مدارس ما افراد خلافکار درس نمی خوانند بلکه افراد صالح جامعه در این مدارس درس می خوانند وتدریس می کنند. ما به قانون پایبند هستیم ومعتقدیم که قانون باید بصورت یکسان برای همه اجرا شود.
همان قانونی که برای قم، مشهد، واصفهان اجرا می شود برای ما نیز به اجرا درآید।

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: مشکلات از سوی کسانی دامن زده می شوند که گزارشهای غلط را به مسئولین تلقین می کنند وبدون بررسی، عوارض و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می نمایند.
برخی در قم بر مبنای همین گزارشها سیاست گذاری کرده و به هیات دولت تحویل می دهند। ما نظر آنان را هرگز قبول نداریم و برای ما صرفا نظر مسئولین و مقام معظم رهبری که اندیشه ای جهانی دارند ملاک است.

مولانا عبد الحمید در پاسخ کسانیکه می گویند در صورت عدم پذیرش طرح ساماندهی کمکهای دولتی به مدارس از قبیل نفت وخوار وبار قطع خواهد شد، گفت: مردم به ما کمک می کنند وآنچه ما می خواهیم تامین آزادی مذهبی ماست که از آب و نان برای ما واجب تر است. ما از هیچ حکومتی برای مدارس خود کمک نمی گیریم و این بر خلاف اصول ماست. کسی نمی تواند موردی را پیدا کند که ما از هیچ دولتی کمک دریافت کرده باشیم، بلکه ما متکی بر خدا ومردم هستیم.

۳ نظر:

کردستانی گفت...

اقشارمختلف اهل سنت مناطق کردنشین برای هرنوع فداکاری آماده اندومنتظر دستورات حضرت شیخ الاسلام هستند.

علی عمری گفت...

نداریم غم جا،غم آب ونان
غم ما،غم دین وآئین مان
قانون خشکاندن ریشه اهل سنت را هیچ سنی واقعی نخواهدپذیرفت.

ناشناس گفت...

خداوند شيخ الاسلام مولانا عبدالحمید را براي جامعه اهل سنت ايران حفظ و سلامت نكه دارد.